پرجنجالترین بحثهائى که مربوط به روح است مسألهى زندگى روح در عالم قبل از این عالم است و به نظر من روح در عوالمى قبل از این عالم بوده و زندگى مىکرده است.
زیرا جمعى از فلاسفه و دانشمندان علمالرّوح که متوجّه زندگى روح در عالم قبل از این عالم شدهاند، معتقد به «تناسخ» گردیده و مىگویند: روح انسان در عوالم قبل با جسدهاى مختلف به دنیا آمده و از دنیا رفته و مکرّر این برنامه را ادامه داده تا به کمال رسیده و سپس آزاد گردیده است.
آنها براى این ادّعاء خود هیچ دلیلى جز آنچه به وسیلهى خوابهاى مغناطیسى (مانیهتیزم) به دست آوردهاند (که آن هم قابل خدشه است) چیز دیگرى ندارند و حال آنکه این ادّعاء بزرگ باید بیشتر از اینها مستدلّ و مستحکم باشد.
در اسلام از «عالم ارواح» که مدّتش دو هزار سال بوده بسیار نام برده شده و نیز عالم دیگرى را ذکر کرده که نامش را «عالم ذر» گذاشته و خداى تعالى عهدها و میثاقهائى از
ارواح در آن عالم براى اعتقادات صحیح و انجام کارهاى خوب گرفته است و ترتیب این عوالم طبق آنچه از روایات و گفتههاى فِرَق مختلف مسلمین (سنّى و شیعه) استنباط شده چنین است:
خداى تعالى روح انسانها را به تعداد فرزندان حضرت «آدم» تا روز قیامت بدون هیچ تعلّقى به چیزى و شکلى خلق کرده و پس از دو هزار سال براى آن ارواح بدنهاى کوچکى به مانند ذرّات بسیار ریز و دقیق ولى به شکل همین بدنهاى دنیائى خلق فرموده و آن ارواح را در آن بدنها قرار داده که نام عالم اوّل را «عالم ارواح» گذارده و نام عالم دوّم را «عالم ذر» و «عالم میثاق» معرّفى فرموده است.
«فخر رازى» در تفسیر «کبیر» ذیل آیهى 173 سورهى اعراف روایات متعدّدى با سند صحیح (از نظر خودش) از «رسول اکرم» (صلى اللّه علیه و آله) نقل کرده که خداى تعالى وقتى حضرت «آدم» را خلق فرمود پشت او را مسح کرد، آنگاه تمام ذرّیهاش تا روز قیامت به صورت ذرّاتى از پشت او بیرون آمدند.
مرحوم «مجلسى» در کتاب «توحید» باب یازده و کتاب «ایمان و کفر» باب سوّم از کتاب بحارالانوار و صاحب کتاب تفسیر «نورالثّقلین» و تفسیر «برهان» در ذیل آیهى 173 سورهى اعراف دهها روایت که معناى بالا را تحقّق مىبخشد نقل کردهاند.
طبق آنچه از آن روایات به دست مىآید و اعتقاد
جمع زیادى از علماء شیعه و سنّى مىباشد این است که خداى تعالى ارواح انسانها را دو هزار سال قبل از خلقت ابدان ذرّهاى که بعدها در «عالم ذر» بودهاند خلق فرموده و وقتى خداى تعالى حضرت «آدم» را خلق کرد (و یا قبل از آن) بدن ذرّهاى انسان را با همین قیافه که امروز در دنیا دارد ولى بسیار کوچک خلق فرموده و از آن وقت به بعد آن روح با این بدن ذرّهاى در «عالم ذر» زندگى مىکرده آنچنان که ما امروز با این بدن عالم دنیائى زندگى مىکنیم، آنها در آن عالم با هم معاشرت داشتهاند آن چنانکه ما امروز با هم معاشرت داریم.
آنها آن روز اختیار داشتهاند آن چنانکه امروز ما اختیار انتخاب راه مورد علاقهمان را داریم و بالأخره آنها با همین کیفیّتى که امروز ما زندگى مىکنیم زندگى مىکرده و با یکدیگر معاشرت مىنمودهاند.
و ضمنا از آیات و روایات فوقالذّکر استفاده مىشود که روح انسانها در عالم قبل از این عالم با افراد و کسانى که برخورد کردهاند در این عالم با آنها انس دارند اگر چه خودشان فراموش کرده باشند که آنها را کجا و چه نحو دیدهاند.
مرحوم شیخ «صدوق» رحمهاللّه علیه در کتاب اعتقاداتش مىگوید: «امام صادق» (علیه السّلام) فرمود: خداى تعالى بین ارواح قبل از آنکه بدنهایشان را خلق کند برادرى ایجاد کرده است.
و «پیغمبر اسلام» (صلى اللّه علیه و آله) فرموده: روحها در عالم قبل از این عالم دسته دسته با هم آشنا بودند لذا در این دنیا افراد از هر دستهاى وقتى یکدیگر را مىبینند با هم انس مىگیرند و اگر در آن عالم یکدیگر را ندیده باشند همدیگر را نمىشناسند.
امّا قضایا و حکایات و تصوّراتى که این نظریه را تأیید مىکند بسیار است که ما چند نمونه از آنها را در اینجا نقل مىکنیم.
نـو شتـه: سیّد حسن ابطـحى
درباره خودم
لوگوی وبلاگ
منوی اصلی
صفحه نخست
پست الکترونیک
صفحه ی مشخصات
خانگی سازی
ذخیره کردن صفحه
اضافه به علاقه مندیها
فهرست موضوعی یادداشت ها
ارواح[9] .
نوشته های پیشین
لوگوی دوستان
آمار وبلاگ
بازدید امروز :18
بازدید دیروز :0 مجموع بازدیدها : 4223 خبر نامه
موسیقی وبلاگ
جستجو در وبلاگ
|